Wednesday, November 3, 2010

ADAKAH ANDA BOLEH JADI SEORANG PEMAAF???

ASSALAMUALAIKUM KAWAN
Amir rasa amir bukan seorang kawan yang baik,,tetapi amir akan cuba jadi kawan yang terbaik.
Mana yang amir akan bantu,,amir akan bantu kawan.


Melihat di sekeliling diri aku ini,,aku sangat sedih,,,melihat kawan-kawan aku yang gaduh sesama sendiri.
ada yang boleh gaduh hanya sebab perkara remeh saja,,kadangkala,,disebabkan mulut juga boleh mnjadi gaduh...kita manusia ini mmg tidak lari dari melakukan kesilapan kan??

( PROGRAM KEINDAHAN BERSAMAMU DI MOZAC)

bagi aku,,jadilah seorang yang berfikiran terbuka,,sentiasa fikir positif,,
mamang aku mengaku..ada orang ckap aku lembik.."apa la kau amir,,kau boleh biar je dia buat kau mcm tu" itu kata2 yang aku ingat dri kawan aku masa aku skola menengah dulu..mgkin ak lemah,..dalam fikiran aku..aku malas nak perbesarkan masalah lagi..kalau aku tumbuk dia,,x pasal2 kena masuk bilik pengetua..biar jela..lagi 1 aku x suka marah org..aku x tahu kenapa..mmg masa ak jadi pengawas..aku susah nak marah budak2..bagi aku..tidak guna nk tengking2,,aku akan cuba bgi peluang ke dua kepada kawan...cakap baik2...korng sndiri x suka kena marah kan??


Bagi AKU..org yg mudah meminta maaf dan mudah memberi maaf kepada orang yg berbuat salah kepadanya adalah org yang hebat!!! kenapa???kerana tidak ramai yang snggup menundukkan perasaan ego dan sombong bebuat demikian. Walaupun pada pndangan kita ini org yg pemaaf ini tiada apa2 keistimewaannya,tetapi lama kelamaan insan pemaaf ini akan dipandang tinggi oleh manusia..
Sikap pemaaf ini hanya dimiliki oleh jiwa yang bersih dan suci. 


Orang yg pemaaf mempunyai hati yg kaya, kerana ia tidak ambil hati terhadap kata2 dan perbuatan org lain kepadanya. Lantaran kekayaan jiwa yg memenuhi hatinya, maka perbuatan jahat org lain terhadapnya tidak memberi kesan kepada hatinya. Yang penting bagi insan pemaaf ini ialah sifat berkasih sayang sesama manusia.Darjat yg dimiliki org pemaaf sebenarnya telah diangkat tinggi di sisi Tuhan. Dalam kerendahan hati, ada keluluhan budi, dalam kemiskinan harta ada ada kekayaan jiwa. hidup ini lebih indah jika ada sikap bermaaf-maafan antara kita.

cuba kita renungkan
jikalau kawan yang kita rasa terlalu baik untuk kita,dia telah pergi buat selama-lamanya dan kita tidak sempat utk bermaaf kepada dia,,adakah kita akan rasa menyesal seumur hidup..
aku juga berpesan kepada diri aku yg lemah ini,,jikalau aku ada melakukan kesilapan kepada kawan2..maafkan aku dari hujung rmbut ke hunjung kaki.

13 comments:

airazulaikha said...

saya minta maaf..hehe
maafkanlah saya.

Noor Farizahani said...

bisa je jadi..
kalau kita dapat ngerti cewahh ngerti pulop,,,
kalau kita betul2 paham konsep MAAF tu apa.. kadang2 kata je maaf2 bape kali tpi still buat jugak..tapi biar ah..tetap dengan kata2 yang diucapkan...ko kawan yang baik lah mir, ecececeh.. biar maaf selari dengan satu keazaman dalam hati..go mir..goo

Amir Naufal said...

aira:awk xde salah pon dgn sya..
ermmmsaya pon nk mintak maaf..:)

Amir Naufal said...

farish..yes..yg penting kita kne ikhlas memaafkan org itu..
wey..ape kabar??lme x dnga ceritakan..xtw spe yg sombng skrng..haha

Fiq Fikri said...

yuppp....aku akn cba jadi sahabat ko sampai bila2 pow...

Amir Naufal said...

tx fiq..aku hargai sngat kata2 ko 2..:)

Fiq Fikri said...

bukan maen2 ni reality...

einaz shah rizal thomas said...

yo !
eh haiy owner belog..
jalan-jalan lagi.. (:

love: einaz (:

NUke_Rude said...

hm.
aku rasa, aku ni jenis yang amik masa juga lah untuk memaafkan seseorang.

:)

Amir Naufal said...

tx einaz..:)

Amir Naufal said...

Nuke..
itu perkara biasa.
bgi org 2 sedar..bukan kita suka2 nk maafkan..klau org 2 sndiri wat slaah lagi..x guna gak kan..:)

Amir Naufal said...

Nuke..
itu perkara biasa.
bgi org 2 sedar..bukan kita suka2 nk maafkan..klau org 2 sndiri wat slaah lagi..x guna gak kan..:)

Mieya said...

hi..cntik blog awk..
thnks ea sbb follow blog sy..mne dpt??

^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...