Friday, August 27, 2010

kawan teman dan sahabat

Assalamualaikum kawan...
seperti biasa..ak akan mgupdate blog ini pada waktu pagi selepas bersahur..
alhmdllah otak ak masih bertenaga dan sudah pasti perut aku seperti sudah hamil 2 bulan..waka waka..



memang benar ungkapan kawan, teman, mahupun sahabat mempunyai makna yang hampir sama. tetapi jika kita pandai menilai ketiga-tiga ungkapan tersebut, kita pasti dapat membezakannya...cuba korng prhatikan..S.A.H.A.B.A.T ada berapa angka??dan K.A.W.A.N dan T.E.M.A.N berapa angka..Sahabat ada 7 angka manakala kawan,teman,rakan ada 5 angka kan..di sini kita dpat brfikir secara logik..besar mknanya sahabat ini kan..



KAWAN????bagi aku kawan boleh dpt kt mne2 sje..tmpat belajar ,facebook,dan lain2..ak sendiri nk dekat 1000 kawan..gila bajet..hehe..abaikan!..Kawan  seorang yang boleh berkongsi lebih dari satu perkara seperti minat, hobi, perasaan, perjuangan dan sebagainya. Kawan ialah orang yang selalu berinteraksi dengan kita mengenali beberapa fakta peribadi mengenainya.




TEMAN??? khusus kepada org yg terdekat,,biasanya dia sering bersama kita,,dan kita sentiasa ingin bersamanya..kita akan kongsi masalah kita dgn teman tnpa malunya,,dan teman akan bersifat jujur utk mndengar dan mmbantu kita..apabila kita dlm kesusahan,,temanlah yg akan mmbntu kita berkorban wang,tenaga dan masa demi hubungan teman semakin baik...seorang teman sejati akan melakukan Amar ma'ruf nahi munkar iaitu menyuruh teman melakukan kebaikan dan meghindar teman dri melakukan keburukan




mungkin korng ada teman sejati kan atau teman baik kan..aku yakin ak ade beberapa org teman..dan aku sayang semua teman aku..sayang x bermaksud sayang seperti kekasih..sayang bagi aku bermaksud..apabila ak syg teman aku..aku akan snggup lakukan ape demi kebahagian teman ak..ak snggup korban,,kerana sifat aku tidak boleh tgok teman ak kesusahan..apa yg mmpu aku akan cuba bntu..yg penting,,seorang teman kne ada sifat penyabar..inshaallah hubungan teman ini akan berkekalan.



SAHABAT???1st..aku jujur..aku tiada lagi seorang sahabat..ak yakin ak mmg xde..ak ambil ini sebagai contoh daripada kisah sahabat rasulllah...iaitu Saiyidina Abu Bakar...Ketika peristiwa Hijrah- Rasulullah ditemani Saiyidina Abu Bakar telah  bersembunyi di gua Thur Abu Bakar telah terpandang seekor ular keluar dari lubang berhampiran tempat rasulullah tidur. Beliau lantas menutup lubang tersebut  dengan kakinya kerana bimbang ular itu akan mematuk kaki Rasulullah. Lantaran  menahan kesakitan dipatuk ular air matanya terjatuh ke pipi Rasulullah dan baginda terjaga dari tidurnya...saidina abu bakar merupakan seorang sahabat sejati..




kita pada masa ini..adakah kita snggup berkorban nyawa demi menyelamatkan nyawa sahabat kita..ada inshaallah..dan harap kita hayatilah daripada kisah ini..dan kita akan cube mnjadi sahabat sejati inshaallah..



aku sekadar ingin kongsi..klau da salah fakta maaflah..kerana ak hanya insan biasa,,msih ade kekurangan..hanya sekadar ingin kongsi..:)



 sebelum matanya rapat terpejam..kita kongsilah masa kita denganye..hargailah teman kita..klau kita ade melakukan kesilapan besar pada teman kita..luahkanlah jelaskanlah dengan sebaiknye..kerana kita akan mnyesal di kemudian hari jikalau teman yg kita rasa rapat dngan kita tggal mnggalkan kita buat selama-lamanya..



di kesempatan ini..kpada kawan2 atau teman2 jikalau aku ade buat korng kecik hati..tersalah kata..aku mintak maaf kt korng smua..aku ni kdg2 x sedar ape yg aku buat..maaflkanlah aku ok..0-0...:)




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...